Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z modułami wyrównawczymi dla absolwentów kierunków niepedagogicznych
Kwalifikacje absolwenta
1. Opis specjalności:
Celem specjalności jest dwukierunkowe, zgodne z najnowszymi tendencjami kształcenia nauczycieli, przygotowanie wysoko wykwalifikowanej i kompetentnej kadry pedagogicznej do pracy z dziećmi w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej (klasy I – III) i w przedszkolu. Studia wyposażają przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w zróżnicowany repertuar aktywnych metod pracy z dziećmi, uświadamiają, że w pracy z małym dzieckiem ważne jest nie tylko wspomaganie rozwoju i wczesnej edukacji, ale przede wszystkim pomaganie dziecku w poznawaniu siebie i świata, stwarzanie mu możliwości formułowania hipotez i ich weryfikowania, pomaganie w budowaniu obrazu świata. Plan studiów obejmuje przedmioty ogólnopedagogiczne, psychologiczne, filozoficzne i społeczne. Absolwent jest przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z małymi dziećmi, ale także z ich rodzinami, potrafi współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju.
Absolwent tej specjalności nabywa rozszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- organizacji wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji dziecka,
- prawa oświatowego i statusu zawodowego nauczyciela,
- diagnozowania i monitorowania rozwoju dziecka oraz jego twórczej aktywności i zainteresowań,
- planowania, organizowania i prowadzenia działań profilaktycznych i terapeutycznych,
- planowania i realizacji własnego rozwoju zawodowego.
Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych.
- Moduły wyrównawcze
Moduły przeznaczone są dla absolwentów kierunków niepedagogicznych, chcących zdobyć kwalifikacje do nauczania w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Absolwent kończący moduły zostaje wyposażony w takie umiejętności, jak: organizowanie i realizacja zintegrowanego procesu dydaktycznego w dziedzinie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej; współdziałanie ze środowiskiem lokalnym; wykorzystywanie w procesie dydaktycznym multimediów, Internetu oraz profesjonalnego sprzętu wspomagającego realizację procesu dydaktycznego; zdobycie podstawowej wiedzy ogólnopedagogicznej, socjologicznej, psychologicznej i dydaktycznej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania czy pracy opiekuńczej oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego; opanowanie praktycznych umiejętności komunikacji społecznej; posługiwanie się warsztatem diagnostycznym; wzbogacanie oraz doskonalenie swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
2. Gdzie możesz znaleźć zatrudnienie po studiach:
- w przedszkolach, punktach przedszkolnych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego,
- w klasach „0” i w klasach I – III szkoły podstawowej w zakresie nauczania zintegrowanego,
- w szkołach specjalnych,
- w szkołach i przedszkolach integracyjnych,
- w świetlicach dziecięcych,
- w żłobkach,
- w domach małego dziecka,
- w świetlicach dziecięcych,
- w poradniach.
3. Przykładowe przedmioty z modułu wyrównawczego:
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Dydaktyka ogólna
- Historia myśli pedagogicznej
- Współczesne kierunki pedagogiczne
- Pedagogika przedszkolna
- Pedagogika wczesnoszkolna
- Emisja głosu
- Elementy matematyki
- Elementy wiedzy o języku polskim
- Podstawy wiedzy o środowisku
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja literacka i językowa z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja matematyczna z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja środowiska z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja muzyczna z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja plastyczna z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja techniczna z metodyką
- Wczesnoszkolna i przedszkolna edukacja motoryczno-zdrowotna z metodyką
- Gry i zabawy ruchowe i dydaktyczne (warsztaty metodyczne)
- Praktyka pedagogiczna
4. Czas trwania studiów: pięć semestrów