Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z kształceniem integracyjnym
Informacja dla kandydatów na studia.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 sierpnia 2019 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie studiów, przywrócona zostaje możliwość podjęcia studiów drugiego stopnia w zakresie przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i klas I – III szkoły podstawowej dla absolwentów studiów pierwszego stopnia w tym samym zakresie.
Zatem osobom ubiegającym się o przyjęcie na jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, a następnie o przeniesienie części osiągnięć i tym samym wpisanie przez Uczelnię na VII semestr studiów, zgodnie z uzyskanymi efektami kształcenia, GWSH w Gdańsku proponuje podjęcie studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika w zakresie Edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z kształceniem integracyjnym.
- Link do poprzedniego komunikatu z dnia 25 czerwca 2019 roku
- Kwalifikacje absolwenta:
1. Opis specjalności:
Studia o specjalności Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z kształceniem integracyjnym rozszerzają wiedzę i umiejętności absolwentów posiadających już kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach i klasach I – III szkoły podstawowej. Merytoryczne i pedagogiczne przygotowanie pozwala także absolwentom tej specjalności na podjęcie pracy pedagoga szkolnego lub doradcy ds. wychowawczych. Podczas studiów zwraca się również szczególną uwagę na rozwijanie odpowiedniego nastawienia emocjonalno-motywacyjnego studentów, umiejętnego dążenia do wyznaczonych celów oraz skutecznego działania w warunkach gwałtownych przemian społeczno-kulturowych. Oprócz zajęć pedagogiczno-psychologicznych służą temu specjalnie dla nauczycieli przygotowywane zajęcia z zachowań scenicznych i medialnych oraz praktyka pedagogiczna.
Absolwent tej specjalności nabywa rozszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- organizacji wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji dziecka,
- prawa oświatowego i statusu zawodowego nauczyciela,
- diagnozowania i monitorowania rozwoju dziecka oraz jego twórczej aktywności i zainteresowań,
- planowania, organizowania i prowadzenia działań profilaktycznych i terapeutycznych,
- planowania oraz realizacji własnego rozwoju zawodowego.
Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych.
2. Gdzie możesz znaleźć zatrudnienie po studiach:
- w przedszkolach, punktach przedszkolnych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego,
- w klasach „0” i w klasach I – III szkoły podstawowej w zakresie nauczania zintegrowanego,
- w szkołach specjalnych,
- w szkołach i przedszkolach integracyjnych,
- w świetlicach dziecięcych,
- w żłobkach,
- w domach małego dziecka,
- w świetlicach dziecięcych,
- w poradniach.
3. Przykładowe przedmioty:
- Profilaktyka, diagnoza i terapia wybranych zaburzeń rozwojowych dziecka
- Współpraca rodziny, szkoły i środowiska społecznego w wychowaniu i nauczaniu dziecka
- Współczesne problemy pedagogiki specjalnej
- Wychowanie i nauczanie w dziecięcych grupach integracyjnych
- Aktywność językowa dziecka w klasach I – III szkoły podstawowej i w przedszkolu
- Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną i ruchową
- Wprowadzenie do logopedii
- Pedagogika twórczości
- Aktywność matematyczna dziecka w klasach I – III szkoły podstawowej i w przedszkolu
4. Czas trwania studiów: trzy semestry